Jawapan

  • sisha
  • Bercita-cita tinggi
2015-12-17T13:33:46+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Memilih Kerja - Kita mesti perlukan sesuatu kerja yang sesuai dengan ijazah dan Diploma yang dimiliki tetapi dengan demand yang tinggi, dan ia tiada sebarang pengalaman. Siapa hendak beri pekerjaan tersebut, melainkan bermula dari bawah.

Perlukan Pengalaman - Pergilah mana-mana Syarikat besar, mesti mereka akan menekankan tentang pengalaman kita sebelum ini. Sekurang-kurangnya 1 tahun @ lebih lagi bagus. Bagi mereka, tidak perlu memberi tunjuk ajar lagi. Bagi pendapat saya, bagus juga perlukan pengalaman, tapi fikir balik mereka perlulah memberi peluang kepada kita yang ada Diploma @ Ijazah ini untuk mencuba nasib. Siapa lagi hendak memberi pekerjaan kepada kita selain mereka yang mempunyai Syarikat besar-besar ini. Inilah satunya sebab ramai yang menganggur.

Kualiti Sijil/Diploma/Ijazah yang tak diiktiraf dan tidak menepati piawaian dan standard yang diperlukan - Contohnya : Sesuatu couse di sesuatu Universiti itu menekankan kepada keseimbangan keperluan elemen teori dan teknikal manakala di U yang lain bagi course yang sama pula hanya menekankan aspek teori sahaja dan tidak begitu fleksibel jika nak dibandingkan dengan U yang satu lagi. Pernah terjadi di sebuah Universiti di malaysia ini.

Masalah Gaji yang dipohon - Ramai perlukan gaji yang banyak, tetapi baru sahaja graduate & tida sebarang pengalaman kerja. Kita ambil dulu peluang yang ada walaupun gaji sikit. Kita kerja dulu macam mana, at least kita dapat juga pengalaman selama kita kerja disitu.

Datang interview tiada persediaan - Dah tau nak pergi interview, bersedia dengan sebarang kemungkinan. Survey dulu Company tu kat mana2. Selain daripada itu, sediakan sijil2 yang kita miliki, dah tahu nak interview hari ini, pagi ni jugalah nak cari, macam mana tak lupa. Sekurang-kurangnya kita perlu membuat persediaan, berpakaian kemas wajib bila pergi interview, jangan pakai ikut hati je.

Ketiadaan " soft- skill " - Seperti kemahiran komunikasi dan keyakinan menjawab soalan ketika ditemuduga, kurang daya ketrampilan dan lemah penguasaan bahasa Inggeris. Oleh itu, para pencari kerka kini seharusnya memperlengkapkan diri dengan ilmu dan kemahiran supaya halangan dapat diatasi semasa proses temuduga.

Pendatang Asing - Namun masalah kebanjiran pekerja asing di negara ini samada dari Indonesia, Vietnam, Kemboja, India dilihat menjadi punca kepada pencari kerja untuk memilih kerja dan kerajaan perlu mengambil langkah-langkah segera dan bijak untuk menangani isu pengangguran yang kian meruncing. Rakyat juga perlu membantu kerajaan dengan menggubah sikap jika tidak mahu terus menganggur serta semua pihak perlu berganding bahu untuk menyelesaikan isu yang serius ini kerana kita tidak mahu generasi akan datang terpaksa mencari pekerjaan di negara asing kerana negara sendiri tidak dapat menawarkan peluang pekerjaan kepada penduduknya. Namun, buat masa ini hakikatnya, golongan pekerja asing tetap diperlukan dan mereka juga menyumbang kepada ekonomi negara dan mereka diuruskan dengan baik, pekerja-pekerja ini dengan secara tidak langsung dapat meningkatkan jumlah pekerjaan bagi pekerja tempatan.

Sikap pekerja tempatan - Perlu dipersalahkan, mereka mempunyai sikap yang buruk dan sentiasa menuntut gaji yang tinggi dan hari cuti yang banyak sebagai syarat perlantikan mereka di sesebuah syarikat. Pekerja tempatan yang mempunyai sikap malas ini selalu datang kerja lewat dan bersikap ringan tulang ketika waktu bekerja manakala mereka yang bekerja pula gagal mengikut kursus-kursus atau belajar semula di universiti untuk memperbaharui kepakaran dan meningkatkan kecekapan. Oleh itu, kepakaran yang ada cepat luput dan insiden ini berlaku secara kerap di sektor perkhidmatan seperti industri teknologi maklumat serta industri ini memerlukan pekerja-pekerjanya memperbaharui kepakaran mereka kerana perkembangan teknologi kini dilihat begitu pesat.

Kesimpulannya - Setiap Institusi Pengajian Tinggi seharusnya dapat membina kurikulum akademik dan kurikulum bukan akademik yang boleh melahirkan graduan yang yang berpersonaliti unggul dan menjadi pemangkin dalam pembentukan masyarakat ke arah lebih progresif dan dinamik untuk siswazah atau peserta akan diserapkan memasuki mana-mana syarikat swasta yang terpilih untuk menjalani latihan kerja terutama dalam jurusan teknologi maklumat. Golongan siswazah pada hari ini bukan sahaja harus memiliki kelayakan akademik tetapi turut sama dilengkapi dengan kemahiran kerja yang diperlukan oleh pasaran kerja kerana mereka berpeluang untuk menjalani latihan untuk menjadi pekerja mahir.
   harap tlg wak
1 3 1
  • Pengguna Brainly
2015-12-19T15:29:14+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Masih ramai graduan yang menganggur walaupun mereka sudah beberapa tahun menamatkan pengajian di institusi pengajian tinggi (IPT). Kebanyakan mereka bukan tidak mendapat pekerjaan atau tidak menerima sebarang tawaran tetapi mungkin tugas yang ditawarkan tidak bersesuaian dengan mereka. Kebanyakan graduan ini masih mencari pekerjaan yang dirasakan tidak bersesuaian dengan status mereka sebagai bekas penuntut universiti.
Menurut Mohd Suhaidi B. Sautar, 25, pelajar tahun tiga Fakulti Pengajian Bahasa Utama, antara faktor yang menyebabkan pengangguran di kalangan siswazah ialah sikap siswazah itu sendiri yang terlalu memilih pekerjaan atau sesuatu pekerjaan yang ditawarkan itu tidak setaraf dengan kelulusan dan bukan bidang mereka semasa belajar di universiti. Mereka lebih suka tinggal di rumah tanpa melakukan apa-apa pekerjaan daripada bekerja bukan dalam bidang mereka.
Menurut Arnida Abu Bakar, 31, pensyarah Fakulti Pengajian Bahasa Utama berkata, "salah satu masalah penting menyebabkan berlakunya pengangguran siswazah ialah kelulusan mereka tidak sesuai dengan permintaan dunia pekerjaan." Majikan akan lebih berhati-hati menggunakan kriteria ini untuk memilih graduan-graduan yang diperlukan. Graduan yang mempunyai kelulusan yang tidak  boleh dipasarkan akan menghadapi krisis dan terpaksa menganggur dalam tempoh yang lebih lama. Keperluan pengambilan dan penambahan tenaga buruh pula akan dihitung dengan lebih teliti dari segi keberkesanan kos dan produktiviti. Perlumbaan untuk mendapatkan pekerjaan dijangka akan lebih bersifat persaingan dan ini akan memberi faedah yang besar kepada majikan untuk memilih kualiti tenaga yang terbaik yang menguntungkan firma-firma perniagaan mereka.
Pengangguran di kalangan siswazah akan terus berlaku sekiranya mereka tidak berusaha mencari alternatif baru membina kerjaya persendirian atau menceburkan diri dalam kegiatan ekonomi seperti bidang keusahawanan yang boleh membantu menggerakan ekonomi di samping dapat berperanan memberi peluang pekerjaan kepada golongan lain. Ruang bagi golongan mahasiswa menceburi pelbagai bidang pekerjaan persendirian, perniagaan dan keusahawanan begitu luas. Bidang-bidang yang boleh diceburi ini bagaimanapun memerlukan inisiatif dan kegigihan. 
Menurut Hafsah Mohamed, 23, pelajar tahun tiga Fakulti Pengajian Bahasa Utama, pengangguran di kalangan siswazah semakin meningkat setiap tahun adalah di antara isu-isu yang saban hari kali diperkatakan. Antara faktor yang menyumbangkan terhadap kewujudan dilemma ini adalah kerana mereka tidak dapat berkomunikasi dalam Bahasa Inggeris dengan baik serta kebanjiran siswazah-siswazah dari institusi pengajian tinggi awam dan juga swasta yang begitu banyak sehiggakan nisbah jumpa penganggur dan kerja kosong tidak sama rata. Selain itu juga, taraf pendidikan/ piawaian peperiksaan dan kelulusan siswazah-siswazah yang agak rendah, membuatkan mereka jarang di beri peluang pekerjaan.
Menurut Mohd Faiz Zharif B. Shamat, 24, seorang pelajar lepasan Kolej Universiti Islam Selangor  di dalam pengkursusan Diploma Pengajian Islam (Usuluddin), pernah menganggur selama enam bulan di rumah tanpa melakukan apa-apa pekerjaan dan tinggal bersama keluarga kerana sikapnya yang malas bekerja dan ingin rehat  di rumah serta tidak bersedia untuk bekerja. Di dalam tempoh pengangguran itu dia hanya mengharapkan sumber pendapatan daripada ibubapanya. Selain itu juga, “saya adalah seoarang yang cerewet memilih pekerjaan, dan mahukan gaji yang tinggi dan memilih penempatan yang sesuai bagi diri saya tanpa berfikir dengan kelulusan saya semasa belajar di kolej dahulu,” ujarnya.
Pihak swasta selalunya lebih mementingkan pengalaman berbanding dengan akademik, ini kerana kos untuk mengadakan latihan etensif kepada pekerja baru akan membelanjakan wang banyak dan memberi sedikit kerugian kepada sesebuah syarikat pada masa itu. Selain itu juga, siswazah harus bijak dan aktif dalam berkomunikasi serta cemerlang dalam pelajaran dan korikulum.
Pengangguran siswazah boleh mendatangkan pelbagai masalah kepada diri pelajar itu sendiri, keluarga, masyarakat, dan negara. Contohnya apabila seseorang itu tidak mempunyai pekerjaan atau tidak mempunyai wang untuk keperluan harian, kemungkinan dia akan memilih jalan yang mudah untuk mendapatkan hasil yang lumayan dengan melakukan perkerjaan yang menyalahi undang-undang, contohnya merompak. Pekerjaan seperti ini akan mendatangkan risiko kepada dirinya sendiri serta kepada orang lain. Semua ini terjadi kerana seseorang  itu berfikiran sempit, terdesak atau tertekan dengan tiadanya pekerjaan.