Jawapan

2016-02-10T09:19:42+08:00

contoh contoh karangan aku seorang wira...


aku ialah seorang perwira pada suatu hari  gemuruh melihat terlalu ramai pelajar lain yang juga mahu mencuba nasib, aku juga mulai ragu akan kebolehanku. Ishh.. boleh ke ni? hmm... tibalah saat pemilihan dimulakan seorang pegawai pemilihan mulai memanggil semua calon-calon untuk memberikan Slip peperiksaan PMR untuk dinilai. Aku juga mula memberikan slip ku dengan harapan tinggi. Alhamdulillah keputusan yang sederhana mungkin kredit untuk ku meloloskan diri melepasi untuk ke peringkat seterusnya. Selepas beberapa minit, Pegawai pemilihan mula keluar dan menyatakan, nama sesiapa yang dipanggil, boleh mengambil slip peperiksaan kembali dan terus pulang. dalam erti kata yang lain gagal lah dalam pemilihan tersebut.

Aku gemuruh nama seorang demi seorang mula dipanggil, kawan-kawan sekolahku juga dipanggil lalu mengambil slip peperiksaan dengan wajah yang kecewa. Aku semakin risau apabila melihat slip yang tebal semakin lama, semakin nipis... Aku berdoa agar aku dipilih untuk untuk masuk kedalam dewan untuk melalui proses pemilihan yang seterusnya.. Alhamdulillah nama-nama selesai di panggil. Wahh Alhamdulillah aku terpilih! kata dalam hati kecilku.. Pegawai pemilihan kemudiannya mengumumkan bahawa kepada nama-nama yang tidak dipanggil boleh masuk ke dewan.

Aku memandang ke arah ayahku. Dia tersenyum dan mengangguk menunjukan gembira kerana aku dipilih untuk masuk ke dalam dewan, Baru aku tahu Pegawai pemilihan meneliti semua keputusan PMR calon yang sesuai, mereka tidak mahu terlalu baik dan tidak mahu terlalu teruk untuk memasuki sekolah ini. Mujurlah keputusan yang sederhanaku dipilih.

DEWAN PEMILIHAN

Seramai 40 calon yang berjaya ke proses seterusnya dan dipanggil masuk ke dalam dewan. Aku gementar mujurlah seorang lagi rakan satu sekolah juga berjaya. Hmm aku masuk ke dalam dewan dan di minta duduk. Kami diberi taklimat ringkas tentang sekolah ini. Pelbagai kemudahan dan sukatan pelajaran Vokasional yang akan kami belajar sepanjang 2 tahun berada di sekolah ini. Wah segaknya, ke kelas memakai pakaian kerja tentera! dan yang pentingnya semua percuma! Selesai Taklimat ringkas, kami diberi kertas dan di minta menulis esei kenapa saya berminat berkhidmat di dalam Tentera Darat. Aku mula berfikir apa yang aku nak 'Goreng' ni hehehe,,, aku mula mem'bantai; menulis karangan yang aku rasa dalam meyakinkan Staf pemilihan ini memilih aku heheh aku tulis nak bantu keluarga, nak meningkatkan tahap keyakinan diri, nak berjasa kepada negara dan menjadi pemuda yang berguna. hehehe.

Wahh.. setelah setengah jam diberi masa menulis esei berkenaan. kami dipanggil untuk ujian fizikal... Alamak ni yang aku tak berapa yakin ni. kami beratur, mula sekali kami diukur badan, tinggi, berat, kaki semuanya dinilai, kalau pernah patah tulang akan terus disuruh keluar dan gagal. hadapanku ada seorang calon apabila di periksa kakinya, Staf pemilihan memberitahunya supaya pulang kerana tapak kakinya lurus..bak kata orang kaki itik! Wahh ketatnya pemeriksaan ni... Alhamdulillah aku lepas semua ujian-ujian ini. dan di akhir pemilihan hanya ada 10 calon sahaja termasuk aku yang berjaya melepasi semua ujian-ujian tersebut. Fuhh! bahaya..

Kesemuanya calon-calon akhir ini dipanggil untuk diberikan taklimat akhir. kami diberikan ucapan Tahniah kerana berjaya melepasi sesi pemilihan. kami semua diberitahu bahawa kami boleh pulang dan menunggu surat panggilan dari Cawangan Sumber Manusia ATM. Sekiranya kami menerima surat yang tebal maknanya kami akan dipanggil untuk megikuti pemilihan Akhir di Port Dickson manakala jika menerima surat yang nipis bermakna Calon gagal. Alamak ada lagi ke? haha aku pasrah lah aku dah buat yang terbaik kan. Selepas itu kami diberi kebenaran untuk pulang... Aku berjumpa ayahku yang tunggu di luar sekolah dan memberitahunya aku berjaya dalam pemilihan dan hanya menuggu surat panggilan samaada lulus atau gagal. Hmm  Puas hati aku kerana mendapat pengalaman yang berguna ini. susah juga nak masuk Sekolah tentera ni.. hehe

Komen telah dipadam
Komen telah dipadam