Need help with Additional Mathematics Form 5 chapter 2 questions! Given graph straight line with equation ax²+by²=x the graph is with y²/x axis and x axis straight line point(0,3) and point(6,1) at the axis.. Find a and b

2
a=1/9, b=1/3
ok, dah dapat. maaf, lewat sikit. ^_^
wow, xpa! thank untuk step2 tu
most welcome, dear. harap2 faham lah ye, klau tak faham, tanya je. ^_^
ok3

Jawapan

2016-02-05T23:39:59+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Jadikan persamaan tu y^2/x dulu.
kan kite blaja y=mx+c..
pahtu labelkan mane y,x,m dan c..
so nanti masukkan mane2 titik yg awk nak...
lpastu awk boleh dpt nilai2 tu dgn bndingkan m dan c yg asal..

maaf kalau x dpt mmbantu awk saye pun masih blaja ^^

kalau still xphm tunggu cikgu jwb la nmpaknyee heheh
hahaaa.. xpaa.. thank for advice
sy try buat
wc^^
yg tu mmng ssh sket.. kne buat bnyak latihan baru phmm.. haha okk gudluck dear^^
tu laa susah2..thx ^^
Jawapan Paling Bijak!
2016-02-06T00:05:08+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
1) kira kecerunan berdasarkan (0,3) dan (6,1)

m = (y2 - y1) / (x2 - x1)
m = (3 - 1) / (0 - 6)
m = -1/3

2) cari pintasan-y

c = 3

3) tukar persamaan yang diberi, iaitu ax^2 + by^2 = x

-persamaan itu dibahagi dengan x

ax + by^2 /x = 1
by^2 /x = -ax + 1
y^2 /x = -ax/b + 1/b

4) padankan persamaan dengan nilai dari graf

c = 3
c = 1/b

maka,
1/b = 3
b = 1/3

m = -1/3
m = -ax/b

maka,
-a/b = -1/3
a/b = 1/3
a = 1/3 x b
a = 1/3 x 1/3
a = 1/9

jawapan: a = 1/9 dan b = 1/3
2 5 2