Subjek kehidupan sebagai manusia perlu bercermin
Mengapakah ada orang yang sering tidak mahu mengaku kesalahannya dan sering menuduh orang lain untuk menutupi kesalahan orang tersebut...Apakah tindakan anda

2
format berubah
mcm tu lah kami masa PT3 first2 dulu
adik akak thn dpn pun nk masuk drjh enam
xpi mcm x matang nmpk mcm tadika lagi dia nih
hahaha :)

Jawapan

  • Pengguna Brainly
2016-03-21T19:52:01+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Pada pendapat saya,kita harus lebih bersikap matang dan positif.Kita tidak perlulah menyatakan ketidakpuasan hati kita kepada orang tersebut hanya untuk buat seseorang itu sedar walaupun dia memang salah dan patut dimarahi.Jadi,kita haruslah menegur dan memberi nasihat yang berhikmah,jangan sampai hatinya terluka.Sebagai umat islam nabi sendiri tidak pernah bersikap terus memarahi orang yang bersalah,malah sebaliknya nabi berfikir cara-cara memikat hati seseorang supaya berubah dan menjadi insan yang soleh dan solehah.Namun,jika seseorang itu masih berdegil,seharusnya menegur dengan lebih tegas ataupun bersemuka dengan dari muka ke muka demi memberi kesedaran yang baik dan berhikmah.Jika seseorang itu menolak untuk berjumpa,bermakna memang benarlah dia bersalah kerana orang yang bersalah selalunya akan takut tetapi cuba menyorok perasaannya agar tidak kelihatan orang lain.Jadi,Allah akan sentiasa bersama mereka yang benar dan tidak harus memaki seseorang itu kerana dunia ini kecik dan dia tidak akan dapat lari walau sejuta batu sekalipon. ^-^
1 5 1
Jawapan Paling Bijak!
2016-03-21T19:58:36+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Hahaha cantik soalan mcm situasi yg berlaku pd brainly ya....siapa yg baca harap terasa...Seseorang itu mempunyai ego yg tinggi dan tidak mengaku kesalahan dirinya.Dia juga sering memutarbelitkan fakta yang ada yang jelas berada di depan mata.Apabila orang tegur dia diatidak boleh menerima sebaliknya dia tuduh orang tersebut dengan pelbagai alasan untuk menyembunyikan kesalahannya dengan mengatakan bahawa orang itu iri hati dgnnya.Selalu benda ni bnyk berlaku biasanya dlm kalangan budak perempuan kat sekolah atau pun kat mana mungkin kat rumah.Mungkin kerana dia merasa dia seorang yang sangat benar dalam segala.Sepatutnya kita menerima teguran org tersebut sama ada teguran itu menyakitkan hati kita sendiri tidak kisahla teguran itu daripada orang yg kita kenal atau bukan orang yg kita kenal.Kita perlu bersyukur masih ada orang yang mahu menegur kita itu bermakna masih ada orang yang peduli dan sayang dgn kita.Kita perlu mensyukuri teguran kita sebab kita ni hanya manusia biasa yang penuh dengan kelemahan bukan kesempurnaan sedangkan Kesempurnaan itu hanya milik Allah.Kita tidak dapat melihat perlakuan diri kita mungkin perlakuan kita itu kurang baik tanpa kta sedari Orang yang tegur kta ibarat cermin akhlak kita untuk menegir kira menjadi insan yang lebih baik .Ibaratkan orang tu mcm cermin kita,Cuba fikir kita boleh tak tau rupa muka kita betulkan rambut kita yang serabai tanpa cermin atau nak berbedak tanpa cermin mestilah x boleh kan.Boleh tak kita tengok hidung kita sendiri tanpa cermin.Tak boleh kan sama juga akhlak kita sbb kita x perasan apa yg kita buat tu salah jadi jgn marah atau tuduh org yg tegur kita kasar dgn tuduh dia tu bukan2 sbb disebaliknya ada hikmah yang tersendiri
2 5 2
mcm lagu dunia ibarat roda...hahaha bagi org g suka bonggkak dan berlagak