Jawapan

2016-04-02T21:04:59+08:00
Ayat tunggal Bunga itu cantik betul. Ayat songsang Cantik betul bunga itu.
ayat macam lebih kurang je yea,tak boleh ayat lain ?
Saya menghadiri majlis perkahwinan jiran.
majlis perkahwinan jiran saya hadiri.
ouh ok..dah faham !
Bagus.. Tahniah
2016-04-02T21:13:23+08:00
Ayat tunggal bermaksud ayat tanpa penggunaan kata hubung macam dan,tetapi dan lain2 lagi. Contoh:kami yakin. Dia tidak bersalah. Kalau ayat songsang tu kita kena terbalikkan subjek dibelakang ayat manakala pradikat di depan. Contoh:Mereka(subjek)masih belum bertolak?(pradikat). Diterbalikkan menjadi ayat songsang.masih belum bertolakah(pradikat)mereka?(subjek)tapi kena tambah lah jugak perkataan dalam ayat macam -kah,-an,-lah.bergantung pada ayat.
1 5 1
Kalau tak silaplah pergi mengikuti kursus ibu dan ayah.maaf lambat reply
tak boleh tambah oleh/ialah ?
Dia ayat tunggal ditukar kepada ayat songsang nie perkataan dia langsung tak boleh tambah sama juga ayat songsang ditukar kepada ayat tunggal kalau tambah perkataan yang lain daripad soalan yang dia tu awak tak akan dapat markah tau sebabnya dia dikira salah.dia hanya boleh tambah imbuhan -kan,-lah dan lain-lagi ja.yang tu boleh kalau nak tambah ayat lain tak boleh.maaflah lambat reply baru tengok.
terima kasih ek..
Sama2