Jawapan

2016-05-01T22:17:13+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
1.Memantapkan sistem penguatkuasaan melalui pemantauan ke atas syarikat kodSafety, Health and Environment (SHE), menggalakkan self regulatory melaluipemasangan Global Positioning System (GPS) pada kenderaan dan meningkatkanoperasi bersepadu. 2. Mewujudkan program pembangunan seperti menambah peruntukan untuk TabungPembangunan Pengangkutan Awam (TPPA), menggalakkan pengusaha menggunakansistem e-Ticketing, mengadakan kursus dan latihan serta menggalakkan pengusahamenubuhkan persatuan. 3. Penetapan syarat-syarat pelesenan seperti memperketat syarat kelayakanpemohonan, mewajibkan penggunaan piawaian antarabangsa pada badan bas,mengenakan syarat supaya syarikat mempunyai fleet management system masing-masing dan menyelesaikan semua saman tertunggak daripada agensi penguatkuasaanuntuk proses permohonan lesen baru dan membaharui lesen. 4. Mewujudkan kelas perkhidmatan mewah bagi kelas lesen bas ekspres dan teksi untukmemberi pilihan kepada pengguna memilih perkhidmatan yang memenuhi cita rasamereka. 5. Menetapkan had usia kenderaan iaitu bas berhenti-henti tidak melebihi 15 tahun, basekspres tidak melebihi 10 tahun, bas sekolah tidak melebihi 20 tahun dan teksi tidakmelebihi 10 tahun. 6. Menyusun semula laluan bas berhenti-henti bagi meningkatkan rangkaian operasi keseluruh kawasan sekitar bandar raya Kuala Lumpur. 7.Mengeluarkan lesen teksi kepada individu dan menambahbaik business approachsyarikat teksi yang diamalkan kini dari konsep sewa-beli kepada penggajian pemanduyang diyakini akan meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan teksi dan menarik lebihramai pengguna menggunakannya. 8. Mengkaji penggunaan gadget speed limiter bagi penetapan had laju bas. 9. Saya juga mencadangkan agar pengangkutan air dimajukan sebagai alternatif,khususnya di Kuala Lumpur dan Pulau Pinang. Sistem sungai di Kuala Lumpurberpotensi untuk dijadikan laluan pengangkutan awam jika aras sungai didalamkandan terusan dibina, seperti Amsterdam dan London. Dari segi kesan alam sekitar,pengangkutan air kurang menggunakan tenaga berbanding kenderaan darat, sekali gusmengurangkan pelepasan karbon. Hal ini juga akan memberi impak kepada inisiatifpelestarian sungai seperti yang berjaya dilakukan di Sungai Cheonggyecheon, Seoul.  10.Menghalang kenderaan berat dari memasuki Kawasan Perniagaan Pusati Tigaterminal pengangkutan bersepadu (ITT) utama di luar bandar akan diwujudkan dandimulakan dengan ITT Bandar Tasik Selatan. Di pusat bandar pula akan wujud dua jenis pusat pengangkutan awam iaitu Terminal Antara Bandar dan Hentian AkhirBandar (HAB). Terminal Antara Bandar di Pasarama Kota, Hentian Putra dan Pudumemudahkan aliran lalu-lintas daripada kawasan pinggir bandar ke pusat bandar