Jawapan

2016-05-16T22:53:49+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
1. Mandi . Kerana apabila datang haid akan membuatkan badan cepat berpeluh . 
2. Pakai deodorant . Kerana tubuh akan mengeluarkan banyak hormon estrogen , hormon ini akan mengundang pengeluaran peluh dan minyak tubuh akan menjadi lebih banyak dari kebiasaan . 
3. jaga kebersihan kulit .
4. cuci tangan 
5. Tukar pad (tuala wanita) setiap 3 atau 4 jam sehari .
6. Buang pad dengan kemas , 
2016-05-16T23:05:07+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
1) Kebersihan
- a) Tuala Wanita.
>>> ni PENTING SESANGAT !! kene cuci lepas pakai. . time cuci tuala wanita kalau ada hos paip, korang tekan hujung hos tu, sebelum tu, koyakkan hujung pad korang yang tempat kapas tu, korang spar smpai bersih, putih berseri. . hehe! kalau Dedeq, lepas Dedeq cuci Dedeq akan letak aair sabun lepas tu supaya tak da bau. tapi, kalau korang tak nak, ikut yang korang suka. lepas tu, gulung pad tu, bungkus pakai plastik pad korang , then, letak dalam plastik beg. ingat ! kena tukar selalu tauu ! jangan tak cuci dan jangan buang sebarangan ! ESPECIALLY, YANG TINGGAL KAT ASRAMA. .


- b) Tangan dan jari jemari.
>>> haaaaa, ni kena cuci tauuu ! kotor tuuuu ! eeee ! hahaaa ! cuci pakai sabun , bersih-bersih. . wangi-wangi. . ingat, semasa makan, semua masok dalam mulut. . kena cuci tu. . HARUS ! jangan nak jadi perempuan pengotor ! harapkan muka je cantek. .

- c) Spender ( seluar dalam )
>>> yeeee, ni pun masok juga. . kene cuci ni. . semasa korang tukar pad, kene tukar spender juga. . jangan lupa cuci spender juga. . especially yang mengalami kebocoran semasa datang haid. . cuci pakai sabun tauu. .

- d) Pakaian
>>> okeyh ! semasa korang mandi, lepas je korang mandi, kena cuci baju tau. . lebih-lebih lagi seluar. . bauu darah tuu. . tapi, dalam kepercayaan mitos, bau darah boleh menarik perhatian benda halus. . ishh ! seramm lah nak crita. . dah lah malam ni. . tapi, memang dah banyak dah cerita kat sekolah berasrama menemui benda-benda tu kan ? so, kene lah jaga kebersihan. . cuci wangi-wangi baju tu. .

- e) Mandi
>>> korang kene mandi tau. . bau tu bukan setakat kat pakaian je. . merebak ke seluruh badan juga. . so, kene mandi wangi-wangi. . bersih-bersih. . lepas mandi, pakai pad yang bersih, baju yang bersih. . spray wangi. . kan harumm. . orang pun selesa. .


- f) KEMALUAN>>> honestly Dedeq kata, malu lah pompuan cantek tak cuci kemaluan. . huhu ! jangan terase. . time korang datang haid, korang mesti rajin-rajin cuci tu. . nanti lekat bau tu kalau tak cuci. . kan malu. . sekarang kan dah ada pencuci khusus wanita. . cam, SUMBER AYU yang Rossa jadi duta nye iklan yang pegang botol kecik tu. . tu lah yang wanita pakai cuci benda. . kalau tak pun cuci je pakai sabun. . janji bersih. . kepada yang bersuami, tak lah korang maluuu. .


2) MAKANAN & MINUMAN !
- a) Buah-buahan/sayur
>>> buah-buahan dan sayuran kene banyak makan. . ingat. . darah kite keluar, vitamin dan anti body daam badan pun semakin bekurang. . tenaga pn tak da. . so, kene makan buah-buahan untuk mengembali dan menyeimbangkan kandungan sel-sel dalam badan terutamanya darah. .

- b) Bijirin ( nasi, oat, jagung)
>>> semasa korang datang haid, tentu korang rasa cepat lapar. . so, makan lah dengan kenyang-kenyang. . makan nasi ataupun bijirin seperti oat. . jangan nak diet je kerja, sebab darah yang keluar tu pun benda yang terkandung dalam badan kita. .

- c) Air suam. >>> perlu minum lebih air suam tauu. . bila korang datang haid, air suam boleh mencairkan darah yang beku. . ini dapat mengelakan kesakitan semasa datang haid. nak tau kenapa ? sebab darah yang beku tadi boleh menghalang darah korang keluar. . sebab tu lah ada sesetengah wanita akan mengalami kitaran haid selama kurang dari 5 hari. . ada yang tak keluar-keluar. . yang tak keluar-keluar tu, kena jumpa doktor. . mesti doktor bagi nasihat macam Dedeq bagi ni. .

- d) Elakkan air yang berais dan sejuk.
>>> air yang macam ni boleh membekukan darah haid dan boleh menyebabkan kesukaran darah untuk keluar. . jadi, elakkanlah dan tahan lah nafsu anda. .