Jawapan

2016-06-02T18:07:52+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Kalu nk seimbang perlu sama kan antara bahan kimia n hasil kimia eg. Na2 + CO2 + H2 --} NaCO + H ( persamaan ni reka jew ) awk kena tngk lu sama x sebelum n sleps anak panah tu..x kan.. So first, Na sebelum ada 2..slpas ada 1 so tambah 2 kat depan NaCO, persamaan ni x seimbang lagi sbb H sblum anak panah ada 2 ,selepas anak panah ada 1 so tmbh 2 kt depan H slpas anak panah.. Persamaan ni kan jdi Na2 + CO2 + H2 --} 2 NaCO + 2H awk hanya boleh tmbh bahagian hadpn jew mcm NaCO jadi 2NaCO
2016-06-02T19:52:36+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Mesti tahu apa formula dia dulu...dan pastikan fformulatu betul..
contohnnya:
a) C +O2 =CO2
itu yang lebih senang...hanya campur duatu saja..
kalau yg nak seimbang punya..
b) H2 + O2 =H2O
dalam persamaan ini ,pada awalnya H ada 2,O juga 2...tetapi dalam penghasilannya,H 2 dan O hanya 1...jadi sekarang masa untuk seimbangkannya..
buat persamaan itu satu kali lagi..
b)2 H2 + O2 =2H2O
tambahkan 2 di hadapan H2 menyebabkan pada awalnya H ada 4,jadi sekarang ada 4 H pada awalnya dan 2 O ....
selepas itu,tambah lagi 2 di hadapan H2O...menjadikan hasilnya mempunyai 4 H,dan 2 O..
itu lah sudah seimbangkan persamaan kimia...
Wah bagus lah dah faham..dah boleh ajar org dah..(^-^)