Jawapan

2014-07-13T22:05:20+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Dasar pelajaran seperti yang diisytiharkan dalam Ordinan Pelajaran, 1957 ialah untuk menubuhkan  satu sistem  pendidikan yang akan dapat memenuhi keperluan negara dan menggalakkan perkembangan kebudayaan,  sosial,  ekonomi, dan politiknya…” Objektif ini dinyatakan secara am tetapi dalam melaksanakannya,   Kementerian   Pendidikan   dengan berpandukan kepada Penyata Razak 1956  dan Laporan Rahman Talib  1960,  telah  mentafsirkannya  sebagai menyatupadukan kanak-kanak sekolah berbilang kaum  dan  menyediakan  tenaga kerja  (“tenaga rakyat,” istilah yang digunakan oleh Laporan Jawatankuasa Kabinet) bagi keperluan ekonomi. Seterusnya,  objektif-objektif ini diperkhususkan lagi apabila Jawatankuasa Kabinet ditubuhkandan bidang tugasnya ditetapkan. Ini mencerminkan hasrat bahawa Dasar  Pendidikan diharapkan dapat memenuhi keperluan tenaga rakyat negara ini dalam  jangka  panjang  dan pendek dan melahirkan masyarakat yang bersatupadu, berdisplin dan terlatih. Dasar Pendidikan Kebangsaan yang  diasaskan  kepada  hasrat serta  aspirasi  negara dan dinyatakan secara bertulis baru-baru ini memberi penekanan  kepada  usaha  melahirkan  insane yang berilmu  dan  berakhlak,  seimbang  dan harmonis, yang boleh mencapai kesejahteraan  diri  dan  memberi  sumbangan kepada keharmonian dan kemakmuran masyarakat dan negara. Ini menjadi  satu matlamat penting sistem pendidikan kebangsaan.
2014-07-16T06:23:28+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
·         Kewujudan pelbagai aliran sekolah  Sistem persekolahan yang wujud di negara ini, pada dasarnya berpandukan sistem Barat yang diperkenalkan oleh pentadbiran British mulai abad ke 19, Pelajaran Cina telah memberi kesedaran kebangaaan pemuda –pemuda Cina. Sekolah Cina bukan hanya menggunakah bahasa Cina sebagai bahasa pengantar, gurunya datang dari negara China, buku teks diimport dari negara China dan berkiblatkan China.Sekolah Tamil pula menggunakan bahasa Tamil sebagai bahasa pengantar yang tunggal. Kebanyakan sekolah Tamil terletak di kawasan ladang dan sebahagian besarnya dibiayai oleh syarikat-syarikat yang memiliki ladang-ladang berkenaan. Kerajaan sebelum merdeka menganggap sekolah Inggeris sebagai sistem persekolahan yang unggul. Kelulusan sekolah Inggeris terdedah kepada pemikiran Barat. Perbezaan di antara sekolah Inggeris dengan sekolah-sekolah lain bukan dari segi bahasa pengantar sahaja, sukatan pelajaran juga tidak sama dan sekolah Inggeris juga memberi kesan kepada perpecahan yang berlaku di dalam masyarakat. Jelas sekali, sistem persekolahan sebelum merdeka memainkan peranan penting mengekalkan keperibadian satu-satu golongan etnik dan, di samping itu, mewujudkan dua golongan terdidik – berpelajaran Inggeris dan berpelajaran vernakular  yang tidak mempunyai pandangan dunia (world – view) yang sama. Pihak Inggeris tidak memberatkan objektif perpaduan dalam sistem pelajarannya. Tidak ada satu dasar pendidikan kebangsaan sepertimana yang kita lihat hari ini. Yang penting bagi mereka ialah memberi pelajaran kepada segolongan rakyat untuk membolehkan sebahagian mereka memenuhi keperluan tenaga dan ekonomi.