Bagaimana mahu bercakap sarawak yang betul.
Berikan kepada saya macam ayat simple:
Contoh
1.SAYA BERI PADA SAYA BAHASA SARAWAK
2.AWAK KENAPA
3.SAYA TAK BUAT APE-APE PUN
Dan sebagainya,ayat selalu kamu semua guna semasa bercakap dengan orang dalam bahasa SARAWAK.
Tetapi dalam bahasa sarawak

2

Jawapan

2016-06-22T21:22:34+08:00
Kamek sayang kitak maksudnya saya sayang awak
SARAWAK tapi sye x pndai ckp sarawak ....sye x faham ape yg kamu ckp tu
sya pun tak tahu...tshu skit2
yang pakai ni bukan Christiano tpi kakaknya
orang cbu kerr
maaf sye silap.bkn sye orang sarawak tapi kawan sye
2016-06-27T18:34:55+08:00
Kitak gi sine? = awak pergi mana?
kitak apa polah? = awak buat apa?
apa polah kita kinek tok? = awak buat apa sekarang?
ajak luqman taun tok maok pergi aji = hajat luqman tahun ini mahu menunaikan haji
kitak dah mandi lom? = awak dah mandi ke belum
kacak na kitak aritok = awak nampak cantik hari ini
diat ya = tengok tu
sik kalak aku dengar pun = aku tak pernah dengar pun
ambik ladin ya ngan kamek = ambil pisau tu untuk saya
luka kitak dah bait? = luka awak dah sembuh?