Jawapan

2014-07-12T22:01:12+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
· Peristiwa 13 mei
·  Sistem pendidikan penjajah/ sekolah vernakular
·  Penubuhan parti politik
·  Isu perkauman ( bahasa , budaya , pendidikan , agama , kerakyatan
·  Dasar pebdidikan kebangsaan

2014-07-12T22:03:55+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Faktor-faktor yang Menyumbang Ke Arah Pengukuhan Perpaduan Kaum Peristiwa 13 Mei Insiden berdarah 13 Mei - jelas menunjukkan tanpa elemen muafakat dalam masyarakat - negara akan jadi porak-peranda dan berantakan - kesedaran telah timbul untuk menyatupadukan kaum-kaum di negara ini dengan terbentuknya Rukun Negara yang menjadi satu identiti bagi semua anggota masyarakat. Dasar Ekonomi Baru (1970) - cuba mengatasi kekurangan orang Melayu dalam bidang ekonomi. MAGERAN pada (1969)- mengembalikan keamanan, menentukan pentadbiran yang lebih licin dan sempurna dan mengembalikan keharmonian dan saling percaya antara kaum. Jabatan Perpaduan Negara(JPN) (1969) - membantu kerajaan menggerakkan dan membimbing rakyat ke arah perpaduan negara. Majlis Muhibah Negara(MMN) (1969) - memulihkan kepercayaan dan keyakinan antara kaum, mengkaji dan mengatasi masalah untuk menghapuskan perselisihan faham, membantu dan menyusun kerja-kerja sukarela. Kementerian Perpaduan Negara dan Pembangunan Masyarakat (Gabungan JPN dan MMN) - mengelolakan aktiviti-aktiviti bercorak muhibah untuk masyarakat yang berbilang kaum Sistem Pendidikan Penjajah & Dasar Pendidikan Kebangsaan Sistem pendidikan penjajah - sistem pendidikan yang berasingan - halatuju berbeza - menyebabkan interaksi para pelajar yang berbeza kaum sangat terhad - kerajaan telah merangka Dasar Pendidikan Kebangsaan sebagai landasan mewujudkan masyarakat yang bersatu padu - melalui Penyata Razak 1956 & dimaktubkan dlm Ordinan Pelajaran, 1957 dilaksanakan untuk mengganti sistem pendidikan penjajah. Elemen ini dikaji dan disemak semula pada tahun 1960 - menghasilkan Laporan Rahman Talib dan dimaktubkan dlm Akta Pelajaran, 1961. Penambahbaikan telah dilakukan dalam kurikulum. Antara usaha telah dilaksanakan antaranya adalah: Menjadikan bahasa kebangsaan sebagai bahasa pengantar yang utama. Kurikulum yang sama dan berorientasikan Malaysia bagi semua jenis sekolah. Mewujudkan sistem peperiksaan yang sama bagi semua. Meningkatkan mutu pendidikan keseluruhannya - menyediakan pendidikan yangg menyeluruh, seimbang & bersepadu; Mendemokrasikan pendidikan dari segi peluang & mutu dengan mengagihkan peruntukan secara adil & memberi perhatian khas kepada golongan yang kurang bernasib baik & kawasan luar bandar atau pedalaman. Penubuhan parti politik Penubuhan parti politik di negara kita bermula sekitar 1940 - wujudnya kesedaran politik rentetan pengenalan Malayan Union - UMNO , MCA dan MIC ditubuhkan dengan objektif awal untuk membela kedudukan kaum masing-masing dalam bidang politik, ekonomi dan sosial. Terbentuknya Parti Perikatan hasil gabungan UMNO, MCA dan MIC - merapatkan hubungan antara orang Melayu, Cina dan India dalam bidang politik yang bermuafakat dalam usaha memuju kerjasama kaum ke arah mencapai kemerdekaan - perpaduan kaum dibentuk bagi menjamin keadaan negara yang aman dan damai - rakyat dapat bekerjasama antara satu sama lain.
terima kasih. btw, panjang nyaaaaaa
Ahaha . Alang2 tulis larhh :) most welcome
lagi panjang lagi bagos hehehe
Yaa , btul tue ~
haha okay