Jawapan

Jawapan Paling Bijak!
2016-09-09T17:31:31+08:00

Tahun Melawat Malaysia (TMM) pertama kali dilancarkan pada tahun 1990 dengan tema "Mengagumkan Malaysia. Tahun Perayaan". Kempen ini merupakan satu kejayaan besar dengan Malaysia merangka 7.4 juta ketibaan pelancong berbanding 4.8 juta pada tahun 1989. Bagi memudahkan pelancong mudah mengenali Malaysia, Orang utan, spesies yang terancam yang terdapat di Malaysia Timur telah digunakan sebagai maskot dan ia dinamakan "Wira". Selain daripada itu, mercu tanda terkenal di Kuala Lumpur, Bangunan Sultan Abdul Samad telah dipaparkan sebagai logo rasmi Tahun Melawat Malaysia 1990. Hari Kemerdekaan Malaysia pada 31 Ogos adalah peneraju untuk 84 acara utama, 14 perayaan dan sembilan pameran semasa TMM 1990. Lagu "To know Malaysia is to love Malaysia" sangat memberi impak semasa TMM 1990.

Kejayaan TMM 1990 telah mendorong satu lagi TMM pada tahun 1994. Kali ini, tema adalah "Mengagumkan Malaysia. Sememangnya Banyak". TMM 1994 mengekalkan slogan "Mengagumkan Malaysia" untuk tema tetapi menambah penguat slogan "Sememangnya Banyak" untuk mencerminkan perkara yang lebih menarik dan acara yang disusun bagi tahun itu. "Orang Utan" sekali lagi digunakan sebagai maskot.


1 5 1