Jawapan

Jawapan Paling Bijak!
2016-09-30T16:10:36+08:00
Saya nak cerita tentang pengalaman saya sewaktu pihak sekolah mengadakan aktiviti perkhemahan di sekolah saya yaitu SK CHENEH BARU 2 saya rasa seronok sangat banyak pengalaman yang saya dapat dan erti berdikari aktiviti pada hari pertama tu kita orang pergi ke Balai Bomba Cheneh untuk buat aktiviti ubseiling mula - mula saya takut sebab tinggi kena panjat , kepastu bila dah sampai ke puncak saya kena terjun memang takutlah kawan saya sampai menangis , tapi saya tak nangis .. sampai kat bawah tu bibir pucat dan kaki terketar - ketar . aktiviti pada hari kedua adalah flying fox takdelah takut sangat tapi kalau kita tengok bawah memang rasa takut , malamtu kita orang dah masuk khemah sebab cikgu suruh tidur tapi bunyi sirent cikgu suruh naik semula sebab nak buat ujian keberanian diri , aktiviti buat kat dalam hutan masa nak mula tu kena ambil lilin dan nyalakan pastu kena jalan sorang - sorang sebelum saya jalan tu saya baca al - fatihah kuat - kuat sebab taku pastu tengah jalan tu saya dengar ada orang tebas pokok rupa - rupanya abang bomba yang tebas daun  malu sangat sebab baca al - fatihah tu cikgu saya dengar . pastu bila hari ketiga kita orang lakukan aktiviti jungle traking best sangat tapi tak selesa sebab ada lumpur banyak . pastu hari terakhir ada pertandingan kawad kaki dan pemenang bagi kesemua acara tu adalah unit saya PERSATUAN PANDU PUTERI TUNAS . serenok sangat. sampai di sini sahaja cerita saya , sekian.
2 5 2
2016-09-30T16:11:21+08:00
Apabila disebut nama Aiman, semua kawan kenal akan nama itu. Aku dikatakan sebagai seorang yang keras kepala. Memang benar gelaran tersebut diberikan kepadaku kerana aku jarang-jarang mendengar nasihat, meskipun nasihat ibuku sendiri.            
   Pada suatu hari, aku merayau-rayau di sekitar kampung. Aku terpandang akan beberapa biji mangga yang telah masak di kebun jiranku. Tanpa membuang masa, aku pun segera memanjat pohon mangga itu. Aku tidak meminta kebenaran daripada empunya kebun itu.          
   Tanpa aku duga, rupa-rupanya terdapat sarang tebuan pada pohon mangga itu. Dengan tidak sengaja aku merosakkan sarang itu. Sebagai akibatnya, beberapa ekor tebuan menyengat badanku. Terpaksalah aku terjun dari atas pohon mangga ilu untuk menyelamatkan diri.          
   Aku menjerit meminta pertolongan. Mujurlah, orang-orang kampung terdengar akan jeritanku. Mereka segera memberikan bantuan.          
    Aku dihantar ke hospital. Aku terpaksa tinggal di wad selama lima hari. Aku berasa terseksa kerana terpaksa menanggung kesakitan yang amat sangat.          
   Aku kesal atas peristiwa yang terjadi pada diriku. Aku menyesal kerana tidak mendengar nasihat ibuku. Semenjak hari itu, aku berjanji tidak mahu mencuri lagi. Peristiwa tersebut akan aku kenang selagi hayat dikandung badan.