Korang,soalan ni cmner nak buat?xfhm... ni subjek addmath form 4 bab 1 : fungsi

Fungsi f ditakrifkan oleh f:x ⇒ 2x -3/x,x≠0. hitung

a. imej bagi 3

bagi setiap pasangan fungsi yang berikut,dapatkan ungkapan dalam bentuk serupa bagi gf dan fg.

c. f:x ⇒ x - 4,g:x ⇒ 3/x,x≠0
d. f:x ⇒ 1+5x,g:x ⇒ x/x - 1,x ≠ 1

fungsi f dan g ditakrifkan oleh f:x ⇒ 3x - 1 dan g:x ⇒ x-1/x+2,x≠-2.
cari satu ungkapan bagi setiap fungsi yang berikut.

c.gf

4. fungsi f ditakrifkan oleh f:x ⇒ 1-2x. dapatkan ungkapan dalam bentuk serupa bagi f² dan f³

1

Jawapan

2015-01-22T12:31:21+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
a. maksud soalan imej bagi 3 tu 
kalau maksudnya apabila x=3, senang je. hanya ganti x=3 dalam persamaan.

f:x ⇒ 2x -3/x
apabila x=3, gantikan x jadi 3
f:3 = 2 * 3 - 3/3
     = 6 - 1
     = 5  


Untuk persamaan c

fg ialah,
sama je dengan yang atas tu, hanya kali ini x=g
f(x) = x- 4 , gantikan x jadi g
f(g) = g - 4 , gantikan pulak g dalam bentuk x, g(x) =3/x , jadi
fg = 3/x -4

g(x) = 3/x , gantikan x jadi f 
g(f) = 3 / f , gantikan pulak f dalam bentuk x, f(x) =x-4, jadi
gf = 3/ (x-4)

cuba cari sendiri fg dan gf untuk persamaan d. sama je dengan cara di atas.

4. 
f(x) = 1 - 2x 

ni pun sama jugak macam atas-atas tu. sensei (cikgu) tolong awak selesaikan f² saja, yang f³ tu awak selesaikan sendiri

f² tu maknanya ff, kalu yang atas awak nampak fg dan gf kan. kat sini pulak ff gitu je bezanya

f(x) = 1- 2x , gantikan x=f
f(f) = 1 - 2f , gantikan f dalam bentuk x
ff = 1 - 2 * (1 - 2x) , tak boleh tinggal jawapan gini saja, kena permudahkan.
   = 1 - 2 + 4x
   = -1 + 4x
   = 4x -1  

Sekian. harap faham. Lain kali taip soalan yang nak tanya tu, jangan salin tampal (copy paste) je. Sebab susah nak baca. Nombor soalan tu tulis betul2.

maaf jika soalan yg sya taip sukar untuk difahami. yg simbol * tu maksudnye ape?
maksudnya darab, saya betulkan. dekat komputer * untuk ganti darab
maaf takleh edit jawapan.
owh... ok