Jawapan

2015-01-26T05:50:32+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Sebuah segiempat tepat. Jadi ada panjang dan lebar. Kita namakan panjang sebagai p dan lebar sebagai l.

Ada perimeter dan luas. Perimeter = 34, luas = 72.

Macam mana nak kira perimeter segi empat tepat? 
perimeter = panjang + lebar + panjang + lebar
34 = p + l + p + l \\
34 = 2p + 2l

Macam mana nak kira luas pulak?
luas = panjang \times lebar
72 = p \times l = pl

Jadi dari sini, kita dapat 2 persamaan, 
34 = 2p + 2l \\
72 = pl

Sebut p dalam bentuk l,
72 = pl \\
p = \frac{72}{l}

Masukkan ke dalam persamaan yang satu lagi,
34 = 2p + 2l \\
34 = 2 \frac{72}{l} + 2l \\
34l = 2 \times 72 + 2l^2 \\
0 = 144 + 2l^2 -34l \\
2l^2 -34l + 144 = 0 \\
l^2 - 17l + 72 = 0 \\ (l-9)(l-8) = 0

Dapatlah,
l = 9 , l = 6
Hah ada dua? Ya ada dua kemungkinan. l boleh jadi 6 dan boleh jadi 9.

Jadi, 
apabila l=9,
34 = 2p + 2l \\
34 = 2p + 2 \times 9 \\
34 = 2p + 18 \\
p = 8

apabila l=8 pula,
34 = 2p + 2l \\
34 = 2p + 2 \times 8 \\
34 = 2p + 16 \\
34 -16 = 2p \\ 18 = 2p \\
\frac{18}{2} = p \\
p = 9

Sekarang dah dapat jawapan, tulis jawapan elok-elok. Mesti orang yang periksa kertas kata bagusnya budak ni tulis jawapan kemas-kemas kat bawah sini. Bagi markah lebihlah kalau dia salah kat lain pun.

Jawapan,

apabila lebar = 9cm, panjang =8cm,
apabila lebar = 8cm, panjang = 9cm

Sebenarnya jawapannya satu segeiempat saja. Kalau pegang segiempat menegak panjang akan jadi 9cm, tapi bila pegang menidur, jadilah lebarnya 9cm pulak. 


Terima kasih banyak banyak! appreciate it a lot.
by the way, luas yg diberi 70cm. bukan 72. but thank u anyway :)
alamak, haha. tapi cara yang sama. ganti 72 dengan 70 je. Ridafahmi jawab kat bawah betul. Kalau jawapan boleh edit, dah edit dah. tapi tak dapat.
2015-01-27T13:03:13+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Perimeter = 2(p+l) = 34 cm
p+l = 34 : 2 = 17
panjang = p cm
lebar = (17 - p) cm

L = p × l = 70 cm²
p(17-p) = 70
17p - p² = 70
p² - 17p + 70 = 0
(p-7)(p-10) = 0
p-7 = 0
p₁ = 7
p-10 = 0
p₂ = 10

jadi panjang = 10 cm dan lebar = 7 cm