3 tu tiada pasangannye.. 3 tu bahagi dgn p^2-7p
Nak jalan kerja ke? Ke nak jawapan sahaja?
jalan kerjenye..
Lain kali tulis guna kurungan elok-elok. tulis (p^2-7p)/3 , macam ni

Jawapan

2015-02-17T12:10:01+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
 \frac{ p^{2}-7p }{3} +5=3p \\  \frac{ p^{2}-7p }{3} + \frac{5*3}{1*3 }=3p  \\ \frac{ p^{2}-7p+15 }{3}=3p \\  p^{2} -7p+15=9p \\  p^{2} -7p-9p+15=0 \\ p^{2}-16p+15=0 \\ (p-15) (p-1) \\ p-1=0 \\ p=1
1 4 1
tambah sikit, p -15=0, p =15. Persamaan kuadratik ada 2 punca, jadi salah kalau jawab satu sahaja.
ohh thanks! cikgu saya suruh jawab satu je. tak tau pula kena jawab kedua dua punca
betul ke cikgu suruh jawab satu je? cuba konfim kan balik. sebab saya dah lama abes sekolah. Tapi secara saintifik dan matematiknya kena jawab dua-dua.
okay. insya-Allah kalau teringat saya tanya balik cikgu.
2015-02-17T14:36:50+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Berapa ramai lagi orang yang tanya soalan macam ni? Letih dah nak cakap, kembangkan kemudian jadikan persamaan, = 0.

Kalau faham, lain kali, tulis jalan kira yang awak dah buat setakat mana mampu buat. Lepas kalau ada salah baru orang(saya) tolong betul, kalau betul, orang(saya) akan cakap betul. TUnjukkan sikit dah berusaha. OK, abes membebel, jom buat.

\frac{p^2-7p}{3} + 5 = 3p \\
\\
\frac{p^2-7p}{3} \times 3 + 5 \times 3 = 3p \times 3 \\
\\
p^2 - 7p + 15 = 9p \\
p^2 - 7p + 15 - 9p = 0 \\
p^2 - 16p + 15 = 0 \\
(p -15)(p-1) = 0 \\
p = 1, 15

atau biasanya cikgu masa saya sekolah dulu akan ajar jawab,

p_1 = 1 \\
p_2 = 15
1 4 1