/ tu maksudnye per tiga
tahu per tiga. tapi 2 per tiga atau 9n^2 yang per tiga atau 54-9n^2 yang per tiga. Apa yang ada atas nombor tiga tu?
yg ada atas nombor 3 tu ialah 54-9n^2
tak de ruang dah nak jawab. haha. tulah, len kali tulis soalan elok-elok. tengok jawapan ridafahmi, dah salah faham soalan dah.
:3 ok...

Jawapan

2015-02-18T12:12:32+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
N(7n+3) = 54 - (9n^2)/3
7n ^{2} +3n =54- \frac{ 9n^{2} }{3}  \\ 7n ^{2} +3n =54-  3n^{2}  \\ 7n ^{2}+3n^{2}+3n-54=0 \\  4n^{2} +3n-54=0

4n^{2} +3n=54 \\  \frac{ 4n^{2} }{4} + \frac{3}{4} n+( \frac{3}{8} ) ^{2} = \frac{54}{4} +( \frac{3}{8} ) ^{2} \\  n^{2} + \frac{3}{4} n+( \frac{3}{8} ) ^{2}= \frac{216}{16} + \frac{9}{16}  \\ (n + \frac{3}{8}) ^{2} = \frac{225}{16} \\  n + \frac{3}{8}=\pm \sqrt{\frac{225}{16}}  \\ n + \frac{3}{8}=\pm \frac{15}{4} \\  n_{1} =-\frac{3}{8}+\frac{15}{4}= \frac{27}{8}  \\ n_{2} =-\frac{3}{8}-\frac{15}{4}=- \frac{33}{8}
lgipon cikgu matematik sye x prnh ajr pon cre mcm ni..
jwpn sebenarnye adalh n=6/5, n=-3/5
jawapan sebenarnya adalah n=6/5, n=-3/2
maaf kalau jawaban saya salah, tulis soalannya kurang elok-ekok
jawapan mungkin tak salah. tapi sebab soalan salah, jawapan jadi tak sama.soalan sekolah menegah biasanya, takkan susah macam ini. :-)