Soalannya berbunyi, sekumpulan pelancong bersetuju untuk berkongsi mmbayar kos sewaan bot ke sebuah pulau. Pada saat akhir, seorang pelancong menarik diri menyebabkan yang lain terpaksa membayar kos tambahan sebanyak RM 10. Jika kos sewaan bot itu ialah RM 120, berapakah bilangan pelancong pada awalnya?

Buku teks ms 41, soalan subjektif no 4

1

Jawapan

2015-02-26T02:48:01+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
Saya sebenarnya tak berapa faham soalan ini. 
Tapi kalau tak silap, macam ni kan.

Sorang yang tarik diri tu sepatutnya kena bayar RM10, tapi sebab dia tarik diri, jadi orang-orang lain kenalah bayar RM10.

Kalau seorang pelancong kena bayar RM10, pelancong lain pun kena bayar RM10 jugaklah kan?

Jadi RM10 darab dengan bilangan pelancong = RM120

bilangan pelancong pada awlanya = RM120 bahagi RM10 = 12 orang

Ini soalan berkaitan dengan ungkapan dan persamaan kuadratik :) hm tu lah saya juga pening. Guru sekolah saya pun agak kurang pasti. Tak apa. Terima kasih :)
kuadratik kah? jawapan saya bagi algebra mudah je, 10n=120, n=12
Ok, sekarang kita faham cara lain pulak. Kita anggap, lepas sorang tu tarik diri, (semua) setiap orang pelancong yang ada, kena bayar RM10.
n = bilangan awal pelancong, a = harga asal. Jadi kita boleh dapat dua persamaan berikut,
{ na=120 dan 10(n - 1) + a(n - 1) = 120 } pastu selesaikan persamaan ni, dalam jalan kira ada persamaan kuadratik. AKhir sekali dapat jawapan, a=30, n = 4. Jawpan ialah 4 orang.
Saya tak boleh edit jawapan dan tak boleh jawab kali ke-2 jadi, saya jawab kat komen je.
Saya ada blog sendiri, kalau awak nak saya terangkan jawapan tu, tinggalkan komen, nanti saya jawab dengan jelas, pastu bagi awak linknya. :)