Jawapan

2015-08-18T22:28:22+08:00

Ini Jawapan Diperakui

×
Jawapan diperakui mengandungi maklumat yang boleh dipercayai dan diharapkan yang dijamin dipilih dengan teliti oleh sepasukan pakar. Brainly mempunyai berjuta-juta jawapan berkualiti tinggi, semuanya disederhanakan dengan teliti oleh ahli komuniti kami yang paling dipercayai, tetapi jawapan diperakui adalah terbaik di kalangan terbaik.
1) tambah dengan tolak, 'contoh soalan" : 
 8 + 6 - 12
= 14 - 12
= 2  
*(mula-mula anda tambahkan nombor 8 dengan 6, lepastu dapatlah jawapannya 14..lalu, 14 pula ditolak dengan 12..jadi jawapannya ialah 2..)

2) tambah dengan bahagi, 'contoh soalan' :
 9 + 15 ÷ 5
= 9 + 3
=12
*(pada mulanya, anda perlu dahulukan yang bahagi atau darab sekiranya ada tolak dan tambah..tetapi jika soalan yang mempunyai kurungan seperti ini '( )', anda prlu mendahulukan yg ini '( )' walaupun soalannya tambah atau pun tolak..tetapi, soalan di atas tidak mempunyai kurungan, jadi anda teruskan mendahulukan yang bahagi atau darab..'jadi 15 perlu dibahagikan dengan  5, dan dapatlah jawapannya 3..kemudian, seperti biasa, anda tambahlah 9 dengan jawapan tadi iaitu 3..jadi hasilnya ialah 12 ..)

3) tambah dengan darab, 'contoh soalan' :
  14 + 5 × 10
= 14 + 50
= 64
*(ingat semula cara yang atas...sekiranya ada darab ataupun bahagi dalam operasi tolak dan tambah, anda perlu mendahulukan yang darab atau bahagi dulu sekiranya apa?? sekiranya tiada kurungan seperti ( )...jadi seperti biasa, 5 perlulah didarab dengan 10, jadi anda dapatlah jawapannya 10..kemudian jawapan tadi perlulah ditambah dengan 14....mudak bukan? hehe..okey, jawapannya bersamaan 64)

4) bahagi dengan darab, 'contoh soalan' :
 16 ÷ 2 × 5
= 8 × 5
= 40
*(hmmm yang ini anda buat macam operasi tolak dan tambah ya..senang sahaja, anda tengok yang mana duduk depan...bahagi yang duduk dihadapan kan?..jadi, anda bahagi sahajalah 16 dengan nombor 2 dan dapatlah jawapannya 8..kemudian sambung lagi, kerana masih tidak siap..jawapan tadi iaitu 8 perlulah didarab dengan 5 seperti soalan diatas...jadi jawapannya ialah berapa dik?..haaa jawapannya ialah 40..yeaayy!!)

5) bahagi dengan tambah, 'contoh soalan' :
 40 ÷ 5 + 16
= 8 + 16
= 24
*(okey masih ingat lagi tak cara yang atas - atas sana?..dahulukan bahagi atau darab sekiranya tiada kurungan ( ) ... okey soalan ini tidak susah sebab memang bahagi sudah pun berada di hadapan ..okey seperti soalan biasa, cuma operasi je berbeza..jom teruskan! 40 perlulah dibahagikan dengan nombor 5..lalau dapat lah jawapannya 8...kemudian 8 perlulah ditambah dengan nombor 16...jadi jawapannya berapa dik?..kira-kira..heheh jawapannya mestilah 24)

6) bahagi dengan tolak, 'contoh soalan' :
 50 ÷ 5 - 4
= 10 - 4
= 6
*(soalan ini pun senang juga kerana caranya juga sama seperti soalan 5..ingat sampai tua ya, dahulukan yang bahagi ataupun darab sekiranya operasi tersebut ada di dalam soalan tambah ataupun tolak dan memang tiada kurungan ( ) dalam soalan tersebut..ingat!..okey...simbol bahagi memang ada di hadapan sekali kan..jadi jawablah seperti soalan biasa..50 bahagi dengan 5 dapat berapa??..dapatlah 10, dik..kemudian jawapan yang baru dapat tad tolak lah dengan 4..dapatlah 6..okeyy selesaiiii sudah...)

^_< happy dapat tolong..kalau rasa susah nak ingat kan, adik anggap sahaja bahagi(÷) dan darab(×) itu seperti raja..Selepas itu, tolak(-) dan tambah(=) itu seperti anak buah kepada raja.. KITA MESTI DAHULUKAN RAJA daripada ANAK BUAH!! ingat macam tu je..ni pun petua dari guru sekolah rendah saya.. :) sayang guru...jasamu tetap ku kenang cikgu..okey 'thats all'..semoga cepat faham dan cepat pandai ya...belajar rajin²..kalau akak ada buat salah minta maaf ehh atau ada salah kira yang kat atas tu..tapi akak yakinsemua itu betul dan tepat.. saya cuma kongsi apa yang saya faham.. :)
1 4 1